Wednesday, January 28, 2009

Pembangunan Diri ii (unit 1)

UNIT 1


OBJEKTIF

OBJEKTIF AM :
Memahami fakta dan prinsip asas kemahiran berkomunikasi yang sesuai dalam perhubungan individu.

OBJEKTIF KHUSUS :
Di akhir unit ini pelajar akan dapat :-
v Mendefinasikan konsep komunikasi
v Menerangkan proses yang perlu ada dalam berkomunikasi
v Menyenaraikan jenis-jenis komunikasi yang ada dalam perhubungan antara individu
v Menunjukkan contoh-contoh aktiviti komunikasi yang wujud dalam komuniti



INPUT 1A

1.0 Definisi Komunikasi dan Proses Komunikasi
Komunikasi adalah proses penyampaian maksud/mesej oleh individu kepada individu lain. Kemahiran berkomunikasi amat penting dalam hubungan antara individu. Ini kerana individu terlibat dalam perhubungan kemanusian

1.1 Proses Komunikasi
Komunikasi adalah proses yang memerlukan kedua-dua pihak penghantar memulakan memulakan proses dan penerima melenkapkan proses











1.1.1 Elemen Proses Komunikasi
Individu yang aktif menggunakan 60% dari masa mereka untuk berkomunikasi. Semasa berkomunikasi terdapat 6 elemen utama terlibat dalam aktiviti tersebut.

a. Pemberi/Penyampai Mesej (Enkod)
Individu yang menunjukkan perlakuan berkomunikasi. Perlakuan berkomunikasi lisan dan tanpa lisan

b. Penerima Mesej (Dekod)
Individu yang memahami maksud yang disampaikan oleh penyampai mesej/maklumat

c. Mesej
Maksud/fakta/niat yang difahami oleh penerima mesej

d. Saluran
Ialah media penyampai maklumat dan pemberi mesej kepada penerima mesej. Saluran yang paling asas ialah melalui pendengaran dan penglihatan. Saluran tambahan adalah seperti media elektronik(televisyen,radio,internet) dan media masa (majalah,lukisan, gambar, simbol-simbol, bahasa isyarat atau bahan cetakan ) yang lain.



e. Maklumbalas
Ialah perlakuan yang ditunjukkan oleh penerima penerima mesej sebagai tindakbalas kepada mesej yang disampaikan oleh penyampai mesej

f. Konteks
Ialah keadaan ( situasi ) penyampaian mesej dari pemberi mesej kepada penerima mesej ( contoh: masa, persekitaran fizikal, jumlah peserta dan sebagainya ).


















Proses Komunikasi digambarkan seperti Rajah 1.1
a. Penyampai
b. Penerima
e.Maklum Balas
Mesej
c. Mesej
Penyampai Maksud
d. Saluran
Penerima
Maksud
Dekod
Dekod
Faham
Maksud
Enkod
f. Konteks
Respon
Enkod















Rajah 1.1 : Proses Komunikasi





AKTIVITI 1A

Mari kita menguji kefahaman anda berdasarkan soalan-soalan yang diberi
di bawah ini. Anda boleh merujuk jawapannya pada halaman berikutnya :

1. a). Berikan definisi Komunikasi?

b). Penyampai mesej ialah________________________________
________________________________________________
________________________________________________

ii. Penerima mesej ialah________________________________
________________________________________________
________________________________________________










c) Lengkapkan Gambarajah proses berkomunikasi
a. Penyampai
b. Penerima


Penyampai Maksud

Penerima
Maksud
Dekod
Dekod
Faham
Maksud
Enkod
f. Konteks
Respon
Enkod























2. Definisi Komunikasi
MASA : 60 Minit
ALAT/BAHAN : Transparensi, marker, OHP, Kertas A4
OBJEKTIF : Setelah menjalani aktiviti ini, pelajar akan
dapat:
i. Pelajar menjelaskan lebih mendalam maksud perkataan komunikasi
LANGKAH :
i. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan Kecil ( 3 atau 4
orang setiap kumpulan ).
ii. Setiap kumpulan diminta melantik seorang ketua sebagai
pengerusi, seorang pencatat dan seorang pembentang.
iii. Setiap kumpulan kecil dibekalkan transparensi dan marker pen .
iv. Setiap kumpulan ditugaskan untuk menyenaraikan apa yang kumpulan tahu tentang maksud komunikasi.
v. Kumpulan kecil dikumpulkan dalam kumpulan besar dan pencatat
diminta melaporkan hasil perbincangan.
vi. Selepas setiap kumpulan memberi laporan peserta-peserta lain
diminta memberi pandangan.
vi. Kumpulan besar berbincang untuk melaporkan satu rumusan mengenai maksud perkataan komunikasi.

PROSES :
Fasilitator membuat rumusan berhubung maksud komunikasi dan memberi maklum balas mengenai aktiviti yang dijalankan. Fasilitator mengedarkan bahan bacaan dan rujukan.



MAKLUMBALAS 1A

Anda boleh menyemak jawapan yang diberikan.

1 a) Komunikasi adalah proses penyampaian maksud/mesej
oleh individu kepada individu lain.

b) i. Pemberi/Penyampai Mesej
Individu yang menunjukkan perlakuan berkomunikasi.

ii. Penerima Mesej
Individu yang memahami maksud yang disampaikan oleh penyampai
mesej/maklumat
c.
a. Penyampai
b. Penerima
e. Maklum Balas
Mesej

c. Mesej

Penyampai Maksud
d. Saluran

Penerima
Maksud
Dekod
Dekod
Faham
Maksud
Enkod
f. Konteks
Respon
Enkod



2 a) FALSAFAH :
Semasa perbincangan dan pembentangan, pelajar telah melakukan proses komunikasi. Melalui komunikasi, mesej telah disampaikan kepada penerima dan difahami.Tanpa komunikasi, maklumat tidak dapat disebarkan. Komunikasi dapat disampaikan melalui pelbagai media ( medium ).

b) NILAI-NILAI MURNI :
1. Individu yang yakin diri akan dapat berkomunikasi dengan aktif.
2. Melalui komunikasi, pelajar dapat mengembangkan potensi diri.











INPUT 1B

1.2 Kepentingan Komunikasi
Apa sahaja yang anda lakukan pada setiap detik, sama ada disengajakan atau tidak, adalah sesuatu bentuk komunikasi. Keupayaan indidvidu menguasai tahap berkomunikasi akan memberi faedah yang maksimum terhadap tahap hubungan kemanusian dan ketuhanan.Kepentingan berkomunikasi dapat dijelaskan seperti berikut:

1.2.1 Mengeratkan perhubungan
Keupayaan berkomunikasi secara berkesan samada secara lisan atau tanpa lisan akan dapat mengambarkan tahap hubungan antara individu.

1.2.2 Menyampaikan Maklumat, Arahan dan Pesanan
Maklumat, arahan dan pesanan yang tepat hanya akan dapat disampaikan jika amalan komunikasi berkesan dilaksanakan dalam organisasi, institusi keluarga dan sebarang pertubuhan yang menggunakan medium komunikasi.

1.2.3 Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam aspek pengajaran dan pembelajaran keupayaan pelajar mendapatkan semaksimum ilmu bergantung kepada tahap keupayaan pensyarah dan pelajar menguasai komunikasi berkesan. Pensyarah harus meningkat penguasaan dalam menyampaikan ilmu manakala pelajar harus meningkatkan keupayaan menerima ilmu yang maksimum.

1.2.4 Menentukan Kekuatan Jati Diri
Ramai negarawan yang mempunyai tahap komunikasi lisan dan tanpa lisan yang berkesan berjaya menjadi negarawan ulung, seperti Sukarno (menguasai lima bahasa)di Indonesia, Anwar Ibrahim dan Mahathir Muhamad di Malaysia, Mahatma Gandhi di India dan ramai lagi. Mereka bukan sahaja mengusai lebih dari satu bahasa tetapi seorang pemidato yang hebat.

1.2.5 Luahan Perasaan dan Persepsi
Perasaan manusia boleh digambarkan melalui luahan kata-kata atau gerak badan, penulisan, lukisan atau lakonan. Seorang kanak-kanak yang merengek bertujuan menarik perhatian ibunya untuk menghilang rasa dahaga, perasaan kasih sayang juga wujud di antara ibu bapa dan anak-anak, diantara adik beradik dan diantara pemimpin dan pengikut. Kasih sayang merupakan komunikasi tersemat di hati, anugerah Ilahi.

1.3 Jenis-jenis Komunikasi
Kaedah yang biasa digunakan untuk membahagikan komunikasi ialah dengan mengambil kira aktiviti percakapan sebagai asas pembahagian jenis komunikasi, Komunikasi boleh dibahagikan kepada dua jenis komunikasi lisan dan bukan lisan. Komunikasi bukan lisan bukan sahaja terbatas kepada penulisan, tetapi juga merangkumi aspek-aspek perbuatan (atau kelakuan), bahasa isyarat dan mesej paralinguistik. Dengan itu, seseorang boleh menyampaikan maklumat tanpa sebarang penulisan atau percakapan kepada orang lain dengan syarat orang yang lain itu memahaminya.

1.3.1 Komunikasi lisan
Komunikasi yang diucapkan oleh penghantar mesej (enkod) dan diterma oleh penerima mesej (dekod) dan mesej itu difahami. Contohnya ialah dua orang yang sedang berbual. Medium lain juga selalu digunakan dalam berkomunikasi seperti penghantaran surat, penggunaan telefon, pesanan ringkas (SMS), pesanan elektronik ( e-mail ), buku dan akhbar.

1.3.2 Komunikasi Bukan Lisan
Ia adalah maklumat yang tidak diucapkan atau bukan bentuk penulisan. Ini termasuklah:
a. Ruang/ Wilayah
Jarak individu dengan individu yang lain menggambarkan tahap komunikasi. Jarak yang dekat bermakna akrab sementara jarak yang jauh menggambarkan kurang mesra.
Cara menggunakan ruang fizikal juga meggambarkan personaliti individu, contohnya susunan perabut dalam rumah atau pejabat Bayangkan personaliti seorang yang bilik tidurnya tidak kemas Apakah persepsi anda terhadapnya? Bagaimanakah watak mereka ?

b. Bahasa Badan
i. Muka
Muka anda dapat menyampaikan maklumat kepada orang lain. Iannya mengambarkan kesedihan, kegembiraan, terkejut, marah dan malu

ii. Gaya Badan
Ini termasuk cara anda bertingkahlaku, contohnya
cara anda berjalan bergerak dan berlari. Gaya badan dapat menyampaikan maklumat dalam berkomunikasi. Antara maklumat tersebut termasuklah keyakinan, kebimbingan, ketakutan, tertarik, status dan keagresifan.

iii. Gerakan Badan
Anda boleh menyampaikan maklumat kepada orang lain dengan menggunakan gerakan badan dan lambang. Contohnya “bye-bye” dan lain-lain.


iv. Penampilan Diri
Pakaian menggambarkan gaya dan perwatakan peribadi seseorang. Gaya berpakaian memberikan maklumat yang menjadi “ tanggapan pertama ” kepada orang lain. Ini akan mempengaruhi proses komunikasi selanjutnya. Cara anda menyikat rambut termasuklah dalam cara penampilan diri. Penampilan diri dapat melambangkan maklumat tentang tahap ekonomi, tahap pendidikan, kepercayaan dan kedudukan sosial.



AKTIVITI 1B
Mari kita menguji kefahaman anda berdasarkan soalan-soalan yang
diberi di bawah ini. Anda boleh merujuk jawapannya pada halaman berikutnya

1. a) Nyatakan 4 (Empat) kepentingan Kemahiran berkomunikasi
dalam kehidupan individu
i. ________________________
ii. ________________________
iii. ________________________
iv. _________________________


b) Apakah yang dimaksudkan berkomunikasi boleh meluahkan perasaan?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



c) Huraikan kenapa Komunikasi Tanpa Lisan lebih penting dari Komunikasi Lisan?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





2. Komunikasi Bukan Lisan
MASA : 30 Minit
ALAT/BAHAN : Transparensi, marker, OHP, Kertas A4
OBJEKTIF : Setelah menjalani aktiviti ini, pelajar akan
dapat:
i. Pelajar dapat mentafsir lebih mendalam bentuk komunikasi lisan dan bukan lisan
ii. Pelajar dapat menyebut hubungan bahasa badan dengan perasaan

LANGKAH :
i. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan
Kecil ( 5 atau 6 orang setiap kumpulan ).
ii. Pensyarah diminta menerangkan konsep komunikasi
bukan lisan
iii. Setiap pelajar diminta melakonkan aktiviti berasaskan gerak fizikal
iv. Setiap diminta mencatatkan maksud gerak tersebut

PROSES :
Fasilitator membuat rumusan berhubung maksud komunikasi dan memberi maklum balas mengenai aktiviti yang dijalankan. Fasilitator mengedarkan bahan bacaan dan rujukan.

Jika terdapat bahagian-bahagian yang tidak difahami, fasilitator menggalakkan pelajar
bertanya.

MAKLUMBALAS 1B
Anda boleh menyemak jawapan yang diberikan.

1 a) Nyatakan 4 (Empat) kepentingan Kemahiran
berkomunikasi dalam kehidupan individu

· Mengeratkan perhubungan
· Menyampaikan Maklumat, Arahan dan Pesanan
· Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran
· Menentukan Kekuatan Jati Diri

b) Apakah yang dimaksudkan berkomunikasi boleh meluahkan perasaan?

Perasaan manusia boleh digambarkan melalui luahan kata-kata atau gerak badan, penulisan, lukisan atau lakonan. Seorang kanak-kanak yang merengek bertujuan menarik perhatian ibunya untuk menghilang rasa dahaga, mebersihkan diri atau dalam kesakitan. Seorang seniman meluahkan perasaaan melalui lukisan, lagu. Begitu juga wartawan, novelis, junalis akan meluahkan persaan melalui penulisan yang tajam. Perasaan kasih sayang juga wujud diantara ibu bapa dan anak-anak, di antara adik beradik dan diantara pemimpin dan pengikut. Kasih sayang merupakan komunikasi tersemat di hati, anugerah Ilahi.



c) Huraikan kenapa Komunikasi Tanpa Lisan lebih penting dari Komunikasi Lisan?

Komunikasi Tanpa Lisan dianggap penting memandangkan ianya menggambarkan situasi sebenar orang yang melakukannya.

2 a) FALSAFAH
Supaya pelajar dapat memahami konsep Komunikasi Tanpa Lisan lebih kuat pengaruhnya daripada komuniksi lisan.

b) NILAI MURNI
Pelajar akan lebih berani dalam melakukan aktiviti. Serta menunjukkan semangat kerjasama

FAKTA KUNCI

i. Komunikasi adalah proses penyampaian maksud/mesej oleh individu kepada individu lain.

ii. Komunikasi adalah proses yang memerlukan kedua-dua pihak penghantar memulakan memulakan proses dan penerima melengkapkan proses

iii. Komunikasi lisan ialah apa-apa yang diucapkan oleh penghantar mesej (enkod) dan diterma oleh penerima mesej (dekod) dan mesej itu di fahami.

iv. Komunikasi Tanpa Lisan maklumat yang tidak diucapkan atau bukan bentuk penulisan





PENILAIAN KENDIRI
Anda telah menghampiri kejayaan. Sila cuba soalan dalam penilaian kendiri ini dan semak jawapan anda pada maklumbalas yang disediakan.
Sekira terdapat masalah yang timbul, sila berbincang dengan pensyarah anda.
Semoga anda maju jaya.

SOALAN 1-1

a) Berikan definisi Komunikasi
b) Berikan DUA jenis Komunikasi.
c) Terangkan kepentingan komunikasi dalam kehidupan.
d) Berikan 3 contoh Komunikasi Bukan Lisan.


SOALAN 2-1

a) Huraikan secara terperinci proses yang terlibat dalam komunikasi
b) Huraikan konsep komunikasi tanpa lisan beserta contonnya sekali.


MAKLUMBALAS PENILAIAN KENDIRI
Adakah anda telah mencuba dahulu? Jika “SUDAH” , sila semak jawapan anda.

Jawapan 1-1
a) Komunikasi adalah proses penyampaian maksud/mesej oleh individu kepada individu lain. Kemahiran berkomunikasi amat penting dalam hubungan antara individu. Ini kerana individu terlibat dalam perhubungan kemanusian

b) Komunikasi Lisan dan Komunikasi Bukan Lisan

c) Keupayaan indidvidu menguasai tahap berkomunikasi akan memberi faedah yang maksimum terhadap tahap hubungan kemanusiaan dan ketuhanan

d) Bentuk senyuman, Pergerakan tangan dan anggukkan.





Jawapan 1.2

a) Komunikasi adalah proses yang memerlukan kedua-dua pihak
penghantar memulakan proses dan penerima melenkapkan proses

Elemen Proses Komunikasi
Individu yang aktif menggunakan 60% dari masa mereka untuk berkomunikasi. Semasa berkomunikasi terdapat 6 elemen utama terlibat dalam aktiviti tersebut.

Pemberi/Penyampai Mesej (Enkod)
Individu yang menunjukkan perlakuan berkomunikasi. Perlakuan berkomunikasi lisan dan tanpa lisan

Penerima Mesej (Dekod)
Individu yang memahami maksud yang disampaikan oleh penyampai mesej/maklumat

Mesej
Maksud/fakta/niat yang difahami oleh penerima mesej

Saluran
Ialah media penyampai maklumat dan pemberi mesej kepada penerima mesej. Saluran yang paling asas ialah melalui pendengaran dan penglihatan. Saluran dari media elektronik dan media massa,.

Maklumbalas
Perlakuan yang ditunjukkan oleh penerima mesej sebagai tindakbalas kepada mesej yang disampaikan oleh penyampai mesej
Konteks
Merupakan keadaan dimana keadaan ( situasi ) penyampaian mesej kepada penerima mesej ( contoh: masa, persekitaran fizikal, jumlah peserta dan sebagainya ).

b) Komunikasi Bukan Lisan
Ia adalah maklumat yang tidak diucapkan atau bukan bentuk penulisan. Ini termasuklah:
Bahasa Badan
i. Muka
Muka anda dapat menyampaikan maklumat kepada orang lain. Ianya menggambarkan kesedihan, kegembiraan, terkejut, marah dan malu





Wajah Ceria Wajah Terkejut Wajah Hairan
Rajah 1.1

ii. Gaya Badan
Ini termasuk cara anda bertingkahlaku, contohnya
cara anda berjalan bergerak dan berlari. Gaya badan dapat menyampaikan maklumat dalam berkomunikasi. Antara maklumat tersebut termasuklah keyakinan, kebimbingan, ketakutan, tertarik, status dan keagresifan.

Rajah 1.2
iii. Gerakan Badan
Anda boleh menyampaikan maklumat kepada orang lain dengan menggunakan gerakan badan dan lambang. Contohnya “bye-bye” dan lain-lain.

Rajah 1.2

iv. Penampilan Diri
Pakaian menggambarkan gaya dan perwatakan peribadi seseorang. Gaya berpakaian memberikan maklumat yang menjadi “ tanggapan pertama ” kepada orang lain. Ini akan mempengaruhi proses komunikasi selanjutnya. Cara anda menyikat rambut termasuklah dalam cara penampilan diri. Penampilan diri dapat melambangkan maklumat tentang tahap ekonomi, tahap pendidikan, kepercayaan dan kedudukan sosial.

No comments:

Post a Comment