Wednesday, January 28, 2009

Pembangunan Diri ii (unit 1.1)

UNIT 2


OBJEKTIF

OBJEKTIF AM :
Memahami faktor yang menghalang komunikasi dan tahu cara mengatasi halangan komunikasi


OBJEKTIF KHUSUS :
Di akhir unit ini pelajar akan dapat :-
v Menjelaskan halangan komunikasi
v Menerangkan bahawa halangan komunikasi menyebabkan komunikasi tidak berkesan
v Menyenaraikan jenis-jenis halangan dalam komunikasi
v Melalkukan aktiviti Berkomunikasi dengan berkesan







INPUT 2A

2.1 FAKTOR YANG MENGHALANG KOMUNIKASI
Halangan komunikasi menyebabkan mesej tidak dapat disampaikan dengan jelas. Antara faktor yang menghalang komunikasi adalah seperti berikut;

a. Struktur Organisasi
Semakin jauh jarak tahap jawatan antara penghantar dan penerima mesej, maka semakin susah untuk berkomunikasi dengan berkesan.

b. Kepakaran yang berbeza
Penghantar dan penerima mesej yang mempunyai kepakaran yang berbeza mungkin menghadapi kesukaran untuk berkomunikasi dengan berkesan.

c. Objektif yang berbeza
Objektif yang berbeza antara penghantar dan penerima mesej akan menyebabkan kesukaran untuk berkomunikasi


d. Status
Status adalah tahap seseorang dalam sesuatu kumpulan . Status yang berbeza boleh menyebabkan komunikasi kurang berkesan kerana:
· Pengurus berkuasa dan hanya memilih apa yang ia suka dengar.
· Pengurus boleh mempengaruhi pekerja untuk menyatakan sesuatu yang ia suka dengar.
· Penyalahgunaan maklumat oleh pengurus untuk mencapai cita-citanya.
· Pengurus mungkin memikirkan maklumatnya jelas dan berkesan sedangkan hakikatnya adalah berbeza.

e. Andaian yang salah
Kadang-kala apa yang dimaksudkan oleh penghantar telah
“disalah faham ’’ oleh penerima mesej.
· Semantik
Semantik ialah cara perkataan digunakan dan makna yang dimaksudkan. Kadang-kala semantik menimbulkan masalah dalam komunikasi. Ada satu perkataan tetapi mempunyai makna yang berbeza. Contohnya;
Orang Semenanjung : Belon bermakna belon getah berisi udara
Orang Serawak : Belon bermakna kapal terbang


· Emosi
Emosi penghantar dan penerima kadang-kadang mempengaruhi makna maklumat yang dihantar dan diterima.
Contohnya dalam situasi suka dan duka, tenang dan sibuk, marah dan ceria.

f. Kemahiran Komunikasi
Kemampuan berkomunikasi , personaliti dan keyakinan mempengaruhi keberkesanan komunikasi.


















Apakah yang anda lihat ?










2.2 CARA-CARA MENGATASI HALANGAN KOMUNIKASI

a Pengaliran maklumat yang ditapis
Hanya maklumat yang terpenting perlu di sampaikan. Maklumat yang tidak penting boleh diabaikan.

b. Galakkan maklumbalas
Pastikan setiap maklumat yang disampaikan dapat difahami. Maklumbalas boleh didapati dalam bentuk lisan dan bukan lisan.

c. Maklumat yang jelas dan mudah
Gunakan bahasa yang mudah dan senang difahami oleh pendengar.

d. Mendengar secara aktif
Jadilah pendengar yang baik dengan memberi sepenuh perhatian

e. Elakkan terlalu emosional
Dalam proses komunikasi elakkan dari terlalu sentimental. Lebih bersikap rasional. Gunakan bahasa badan atau isyarat.





2.3 PANDUAN UNTUK BERKOMUNIKASI DENGAN BERKESAN

a. Menjelaskan idea sebelum berkomunikasi.
Analisa masalah dan perjelaskan dalam fikiran anda sebelum menghantar maklumat. Rancanglah maklumat yang hendak dihantar. Perancangan yang yang baik ialah dengan mengambil kira objektif dan sikap penerima.

b. Periksa tujuan sebenar komunikasi
Sebelum anda menghantar maklumat, tanyalah diri anda apa sebenarnya yang anda hendak sampaikan. Putuskan samaada ingin mendapat maklumat, membuat keputusan, mendesak orang lain untuk mengambil tindakan.

c. Pilih tempat yang sesuai untuk berkomunikasi
Pastikan tempat itu selesa dan jauh daripada ganguan orang lain

d. Minta pendapat orang lain
Ada masanya orang yang lain dapat memberi cadangan yang
mana anda sendiri tidak terfikir

e. Berhati-hati tentang bahasa badan
Nada suara, memek muka, sahsiah anda serta keadaan sekeliling boleh mempengaruhi pendengar


f. Bantu pendengar tersebut
Apabila berkomunikasi, ambil kira tentang minat dan keperluan pendengar. Dengan ini maklumat yang disampaikan akan menjadi lebih jelas. Komunikasi yang bekesan boleh berlaku jika pengucap berusaha untuk melihat sesuatu maklumat itu dari segi pandangan pendengar.

g. Dapatkan maklumbalas tentang maklumat yang disampaikan
Ini bertujuan untuk mengetahui samaada maklumat boleh difahami atau tidak.

h. Pastikan apa yang anda tuturkan di praktikkan.














AKTIVITI 2A

KOMUNIKASI BERKESAN
Pensyarah memberi arahan.
1. Pelajar diminta mencari pasangan (A dan B)
2. Setiap pasangan diminta mencari tempat yang sesuai. Peserta A diminta menceritakan pengalaman yang menggembirakan kepada B dalam masa 10 minit.
3. Semua pasangan berkumpul semula dalam kumpulan besar.
4. Peserta B diminta menceritakan semula apa yang telah diberitahu oleh A.
5. Peserta A pula diminta mengesahkan sejauh-mana benarnya cerita yang disampaikan oleh B.
6. Pelajar A diminta menceritakan tingkahlaku B pada masa ia (A) menceritakan pengalaman sedihnya tadi.
Sebagai contoh:
· Adakah B memotong percakapannya
· Adakah B memberi perhatian yang sepenuhnya
· Adakah B pura-pura mendengar
· Adakah B dalam keadaan berkhayal
· Adakah B di pengaruhi oleh emosi

· Adakah B memahami
· Adakah B memberikan respon yang sesuai
· Adakah B mendengar dengan baik
B
Percakapan
Memberi perhatian
Mendengar
Berkhayal
Dipengaruhi Emosi
Memahami
Tindakbalas yang sesuai
/
/
/


/
/








7. Ulangi semula langkah 2 hingga 6. Kali ini B bercerita kepada A tentang kisah sedih dalam hidupnya selama 10 minit juga. Masuk semula ke dalam kelompok besar.
8. Ulangi semula proses yang sama.











MAKLUMBALAS 2A
PANDUAN UNTUK BERKOMUNIKASI DENGAN BERKESAN
1. Berminat
2. Ada kontek mata
3. Beri perhatian sepenuhnya
4. Tenang, emosi terkawal.
5. Memahami dengan mengambil kira minat dan keperluan pendengar.
6. Bertanya soalan terbuka atau soalan tertutup, minta penjelasan, huraian atau membuat rumusan.
7. Persekitaran yang kondusif.
8. Nada suara bersesuaian dengan maksud yang hendak
disampaikan.
9. Berbicara atau berkomunikasi di tempat yang bersesuaian.
10. Jangan tergesa-gesa membuat kesimpulan.
11. Lawan gangguan, contohnya apabila bunyi bising mengganggu, tinggikan nada suara.
12. Jangan bersikap kritikal. Pendengar yang kurang sabar mungkin akan mengkritik idea sebelum ia mendengar keseluruhan percakapan.
13. Bagaimanakah sesuatu idea atau isu itu disampaikan adalah lebih penting dari apa yang di perkatakan. Contohnya dalam majlis pembentangan,forum dan pidato.
AKTIVITI 2B

1 Sebutkan faktor yang menghalang komunikasi.
a. _____________________________
b. _____________________________
c. _____________________________
d. _____________________________

2 Bagaimanakah caranya untuk mengatasi halangan
dalam komunikasi
a. _________________________________
b. _________________________________
c. _________________________________
d. _________________________________

3 Bagaimanakah caranya untuk berkomunikasi dengan
berkesan ?
a. _________________________________
b. _________________________________
c. _________________________________
d. _________________________________


MAKLUMBALAS 2B
Anda boleh menyemak jawapan yang diberikan.

1 Faktor yang menghalang komunikasi.
a. Dalam struktur organisasi, jarak tahap jawatan yang jauh,
contohnya antara pengurus dan pemandu.
b. Andaian yang salah diantara penghantar dan
penerima mesej.
c) Semantik iaitu bahasa yang sama tetapi
mempunyai makna yang berlainan.
d) Emosi diantara dua pihak yang berkomunikasi.

2 Cara untuk mengatasi halangan dalam komunikasi.
a) Hanya maklumat yang di sah kan sahih akan disampaikan
b) Dapatkan maklumbalas agar maklumat sebenar difahami.
c) Gunakan bahasa yang mudah dan senang difahami.
d) Mendengar dengan aktif.





3 Cara untuk berkomunikasi dengan berkesan.
a) Berminat
b) Tenang, emosi terkawal
c) Ada kontek mata
d) Persekitaran yang kondusif


NILAI MURNI

1. Komunikasi berkesan sangat penting bidang kehidupan.Contohnya dalam menuntut ilmu, hidup bermasyarakat.
2. Komunikasi yang berkesan juga dapat menyelesaikan pelbagai urusan dalam kehidupan seharian
3. Komunikasi juga dapat melahirkan rasa syukur terhadap kurniaan ilahi
urusan se










FAKTA KUNCI

i. Semantik ialah cara perkataan digunakan dan makna yang dimaksudkan.
















PENILAIAN KENDIRI
Anda telah menghampiri kejayaan. Sila cuba soalan dalam penilaian kendiri ini dan semak jawapan anda pada maklumbalas yang disediakan.
Jika ada masalah yang timbul, sila berbincang dengan pensyarah anda.
Semoga anda maju jaya.

SOALAN 1-2
a. Senaraikan 5 (LIMA) faktor yang menghalang komunikasi
b. Nyatakan 2 (DUA) pandua untuk berkomunikasi


SOALAN 2-2
a. Terangkan bagaimanakan kesilapan andaian boleh meberi kesan terhadap komunikasi






MAKLUMBALAS PENILAIAN KENDIRI
Adakah anda telah mencuba dahulu? Jika “SUDAH” , sila semak jawapan anda.

SOALAN 1-2
a. 5 (LIMA) faktor yang menghalang komunikasi
i. Struktur organisasi
ii. Kepakaran berbeza
iii. Objektif berbeza
iv. Status
v. Andaian yang salah

b. 2 (DUA) panduan untuk berkomunikasi
i. Menjelaskan idea komunikasi
ii. Periksa tujuan berkomunikasi
iii. Pilih tempat yang sesuai berkomunikasi







SOALAN 2-2
a. Terangkan bagaimanakan kesilapan andaian boleh meberi kesan terhadap komunikasi

Andaian yang salah
Kadang-kala apa yang dimaksudkan oleh penghantar telah
“disalah faham ’’ oleh penerima mesej.
Semantik ialah cara perkataan digunakan dan makna yang dimaksudkan. Kadang-kala semantik menimbulkan masalah dalam komunikasi. Ada satu perkataan tetapi mempunyai makna yang berbeza. Contohnya; Orang Semenanjung : Belon bermakna belon getah berisi udara Orang Serawak : Belon bermakna kapal terbang

1 comment:

  1. Everquest Titanium, Home of Steel - STE
    Everquest Titanium, Home of Steel. ford edge titanium T-1000 titanium cost Titanium-Tyranium. One of titanium vs tungsten the most popular products of Steel since ford edge titanium 2019 1995, urban titanium metallic and also one of the most popular premium gaming $1,995.00 · ‎In stock

    ReplyDelete